Bu Blogda Ara

8 Mayıs 2020 Cuma

20 AYLIK KUZİKO'NUN BEYNİ NEDEN ŞEKİLLERİ ANALİZ EDEBİLİYORKEN HARFLERİ ÖĞRENEMİYOR? ŞEKİLLERİ NASIL GÖRÜRÜZ? YAZILARI NASIL OKURUZ?

çocukların şekilleri öğrenmesi




          Kuziko’nun 20. ayına geometrik şekiller damgasını vurdu resmen. Bu aralar komodin çekmecesi tutacağından tutun, kullandığımız tabaklara kadar her şeyin şekline heyecanlanabiliyoruz. Şimdi harflere ilgi duymaya başladık. Şekiller şarkısı sonrası yeni favorimiz harfler şarkısı. Geometrik şekilleri kendisi algılayıp bana doğruyu söylüyor ama harfleri öğrenmekte ve seçip söylemekte çok zorlanıyor. Peki neden? Kuziko'nun beyni hala inanılmaz bir hızla gelişiyor,peki neden şekilleri öğrenirken harfleri öğrenemedi? Çünkü harfleri okumak ve telaffuz etmek için beyinde alev alev yanan nöronlar farklı, şekilleri algılayan nöronlar farklı.  Bir şekle baktığımızda o şeklin görüntüsü gözdeki retina tabakasına düşer. Retina tabakasından görme yollarına aktarılır ve bu uyarı visual kortekse gider. Visual korteks kafatasının en arkasındaki occipital lobdadır ve  Broadman'ın beyin haritasında  17. - 18. - 19. alanlarındadır.  Renk, boyut, form, hareket, aydınlık bilgisini algılar ve yorumlar.  Ek olarak gördüğümüz görüntüleri hafızaya da alınmasını sağlar. Şu meşhur renkli sağ beyin kavramına gelecek olursak. Geometrik şekilleri, cisimleri,uzaysal anlamda formları bir bütün olarak algılayıp kavramamızı sağlar. Resim, desen ,renk gibi eğlenceli kısımlar onun işidir. 2d  boyutlu şekilleri tahmin eder 3d tasarlayabilir. Bunları yaparken nesnenin açısı, köşesi, çizgileri ile beyin adeta bir bilgisayar gibi   tanımlama işlemi gerçekleştirir. Geometrik şekillerin adlandırmasını  ise tabi ki kendi ana dilimizde öğreniyoruz. Yani Kuziko’da da artık bu yolak hepimizde olduğu gibi aktif çalışıyor. Ama iş harflere gelince Kuziko’nun 20 aylık beyninde bazı işlevlerin daha gelişmesi lazım. Harflerde iş biraz karışıyor,çünkü biz aslında gördüğümüz harfleri okuyoruz. Bu beynin tamamıyla farklı bir prosedürü başlatması demek. Önce görme merkezi (kafatasının en arkasındaki şişkin kısmın altındaki occipital lob) ile görüp,algılayıp işi sol (bir çoğumuzda baskın taraftır) perisylvian bölgedeki konuşma kısmına devrediyor. Burası şakağınızdan geriye gidip kulağımızın en sivri tepe noktasından yukarı doğu çekilen çizginin kesiştiği bölgenin biraz üstündedir. Özellikle angular gyrus bölgesi ve komşu korteks harf ve kelime formundaki sembollerin tanınması için önemlidir. Yazılı lisanı konuşmaya,konuşmayı da yazılı lisana çevirir.  Yani sol beyindeki  inferiooccipitotemporal bölge ateşleniyor. Sonrasında onu telaffuz ederken frontal bölge işin içine karışıyor. Çok geniş ve kompleks bir ağ. Kuziko’nun bu mekanizmayı oluşturması için biraz daha büyümesi gerekecek. Bu durumu disleksi ile karıştırmamak lazım. Disleksi öğrenme güçlüğüdür. Görmesi sağlam olduğu halde bu mekanizmayı çalıştırıp okuma yeteneğini kaybetme durumuna ise aleksi denir.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder